Socio-educational characteristics are associated with the choice of operation in additive questions and in multiplicative questions
DOI:
10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2024.e2024017.id1530Palabras clave:
Mathematics Education, Socio-educational Questions, Choice of operation, Problem-solvingResumen
The term socio-educational constitutes something that at the same time relates education and society, in which it extends to any dimensions that include these two aspects of the individual. Therefore, to guide the research conducted in this thesis cut, the following guiding research question was created: Do socio-educational factors interfere in the process of choosing the operation in additive or multiplicative issues? To answer this guiding question, the objective of the research was to analyze whether the student's socio-educational characteristics interfere in the choice of operation to solve additive and multiplicative questions. The instrument used to perform this analysis if there is a statistical association between the objects studied was the Chi-Square association test. The data obtained by the socio-educational questionnaire processed through the association test indicated that there was a statistical association between the choice of operation in questions and factors referring to the student's relationship with mathematics and its study.Descargas
Citas
Afekenstam, A., & Greger, K. (1983). Some aspects of children’s ability to solve mathematical problems. Educational Studies in Mathematics, 14(4), 369–384. https://doi.org/10.1007/BF00368235
Alves, N. (2003). Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, 62–74. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200005
Bell, A., Fischbein, E., & Greer, B. (1984). Choice of operation in verbal arithmetic problems: The effects of number size, problem structure and context. Educational Studies in Mathematics, 15(2), 129–147. https://doi.org/10.1007/BF00305893
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: Elementos para uma teoria (B. Magne, Trad.; 1o ed). Artmed.
Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido (84o ed). Paz e Terra.
Lopes, T. B., Felix, A. P. N., & Sá, P. F. de. (2022a). A escolha da operação em questões multiplicativas aritméticas e em questões multiplicativas algébricas que envolvem números naturais e números decimais. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, 10(1), e22020–e22020. https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.13540
Lopes, T. B., Felix, A. P. N., & Sá, P. F. de. (2022b). Associação estatística entre escolha da operação em questões multiplicativas com números naturais e com números decimais. Revista Exitus, 12, e022046–e022046. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1920
Lopes, T. B., Felix, A. P. N., & Sá, P. F. de. (2023a). Associação estatística entre escolha da operação em questões aditivas com números naturais e com números decimais. Revista de Educação Pública. No prelo.
Lopes, T. B., Felix, A. P. N., & Sá, P. F. de. (2023b). Um estudo sobre escolha da operação em questões aditivas aritméticas e em questões aditivas algébricas compostas por números naturais e números decimais. Revista de Educação Matemática. No prelo.
Lopes, T. B., & Sá, P. F. de. (2023). Questões aritméticas, questões algébricas e escolha da operação: Interrelações em uma revisão bibliográfica. Perspectivas da Educação Matemática, 16(41), Artigo 41. https://doi.org/10.46312/pem.v16i41.16617
Nesher, P., & Teubal, E. (1975). Verbal cues as an interfering factor in verbal problem solving. Educational Studies in Mathematics, 6(1), 41–51. https://doi.org/10.1007/BF00590023
Ramalho, B. (2021). Gestão pública no contexto pandêmico e a intensificação de desigualdades socioeducacionais. Revista Enfil, 14, Artigo 14. https://periodicos.uff.br/enfil/article/view/51640
Rosário, P., Lourenço, A., Paiva, O., Rodrigues, A., Valle, A., & Tuero-Herrero, E. (2012). Predicción del rendimiento en matemáticas: Efecto de variables personales, socioeducativas y del contexto escolar. Psicothema, 24(2), 289–295. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72723578018
Sá, P. F. de, & Fossa, J. A. (2008). Uma distinção entre problemas aritméticos e algébricos. Revista Educação em Questão, 33(19), Artigo 19. https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3936
Santos, A. V. dos, & Bacury, G. R. (2022). A prática investigativa e o trabalho colaborativo como perspectivas de abordagens inovadoras na formação de professores que ensinam matemática. Humanidades & Inovação, 9(23), Artigo 23. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/7295
Descargas
Publicado
Métricas
Visualizações do artigo: 159 PDF (English) downloads: 58