SOCIETY, CULTURE, AND COGNITION: INTERCONNECTIONS IN MATHEMATICS EDUCATION

Auteurs

DOI :

10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p870-897.id1256

Mots-clés :

Mathematics, Mathematics Education, Society, Cognition, Culture

Résumé

In this article, we maintain that the production of scientific knowledge is a product that is continuously linked to social reality as it is a constructive movement characterized by the socio-dynamics of culture. Elaborated in the form of an argumentative essay, it discusses the constitution of socio-cultural processes that mobilize reading, understanding, and explanation of the reality experienced and validated by human society. It was with this understanding that we conducted our inquiries, discussions, and reflections on the possibilities of establishing a Mathematics Education centered on the interconnection of mathematics, society, cognition, and culture (MSCC). Based on our reflections, we point out indicators for interactive and integrative mathematics teaching, which argues for the development of a mathematical educator who acts as a mediator of operationalized learning in favor of the emancipation and social transformation of students.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur

Iran Abreu Mendes, Universidade Federal do Pará

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 1C do CNPq, Possui graduação em Licenciatura em Matemática e em Licenciatura em Ciências, ambas pela Universidade Federal do Pará (1983), Especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro (2008). Atualmente é professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI), onde atua como pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Tem experiência no ensino de Cálculo, Geometria Analítica e Euclidiana, História da Matemática, História da Educação Matemática, Didática da Matemática e Fundamentos Epistemológicos da Matemática. Desenvolve pesquisas sobre: Epistemologia da Matemática, História da Matemática, História da Educação Matemática, História para o Ensino de Matemática, Práticas Socioculturais e Educação Matemática, Diversidade Cultural e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA).

Références

Arnay, J. (1998). Reflexões para um debate sobre a construção do conhecimento escolar: rumo a uma cultura científica escolar. In M. J., Rodrigo & J. Arnay, (Eds.). Conhecimento cotidiano escolar e científico: representação e mudança (pp. 37-73). Ática. (Original work published in 1997).

Bıshop, A. J. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural (G. S. Barberán, Trad.). Paidós. (Original work published in 1991).

Bıshop, A. J. (1988). Mathematics Education in its cultural context. In A. J; Bishop, (Ed.). Mathematics Education and Culture (pp. 179-191). Kluwer Academic Publishers.

Bouleau, N. (2002). La règle, le compass et le divan. Plaisirs et passions mathématiques. Éditions du Seuil.

Bruter, C.-P. (2000). Compreender as matemáticas. As dez noções fundamentais. (L. P. Leitão, Trad). Ciência e Técnica. (Original work published in 1998).

Courant, R., & Robbins, H. (2000). O que é matemática: uma abordagem elementar de métodos e conceitos (A. S. Brito, Trad). Editora Ciência Moderna. (Original work published in 1996).

D’Ambrosio, U. (1997). Transdisciplinaridade. Palas Athena.

D’Ambrosio, U. (2009). A dinâmica cultural no encontro do Velho e do Novo Mundo. Revista EÄ, 1(1). 1-29. http://www.ea-journal.com/es/numeros-anteriores/50-vol-1-no-1/59-abstract-a-dinamica-cultural-no-encontro-do-velho-e-do-novo-mundo

Davis, P. J.; Hersh, R. (1995). A experiência Matemática. (F. M. Louro; R. M. Ribeiro, Trad) Gradiva. (Original work published in 1981).

Dienes, Z. P. (1974). Aprendizado moderno da matemática. (2nd ed.). Rio de Janeiro: Zahar Editores. (Original work published in 1971).

Dreyfus, T. (1991). Avanced mathematical thinking process. In D. Tall (Ed.) Avanced mathematical thinking (pp. 25-41). Kluwer Academics Publisher.

Evans, J. (2018). El arte de perder el control: Un viaje filosófico en busca del éxtasis (J. E. González, Trad.). Ariel. (Original work published in 2017)

Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics: Educational an Approach. Kluwer Academics Publisher. https://doi.org/10.1007/0-306-47237-6

Fleck, L. (1935). Genesis and Development of a Scientific Fact (T. J. Trenn; F. Bradley, Trad). The University of Chicago Press.

Fischer, S. R. (2009). História da escrita. (M. Pinsky, Trad.). Editora Unesp. (Original work published in 2007).

Fleck, L. (2010). Gênese e desenvolvimento de um fato científico: introdução à doutrina do estilo de pensamento e do coletivo de pensamento. Fabrefactum Editora. (Original work published in 1935).

Gómez-Granell, C. (1998). Rumo a uma epistemologia do conhecimento escolar: o caso da educação matemática. In M. J. Rodrigo & J. Arnay (Eds.). Domínios do conhecimento, prática educativa e formação de professores (pp. 15-41). Ática. (Original work published in 1997).

Jean, G. (2008). A escrita: memória dos homens. Objetiva. (Original work published in 1987).

Kitcher, P. S. (1984). The Nature of Mathematical Knowledge. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0195035410.001.0001

Lévi-Strauss, C. (1962). La pensée sauvage. Librairie Plon.

Lévi-Strauss, C. (1989). O pensamento selvagem (T. Pellegrini, Trad.). (3nd ed.) Papirus Editora. (Original work published in 1962).

Levy, P. (1997) Ideografia dinâmica. Para uma imaginação artificial? (M. Guimarães, Trad.). Instituto Piaget. (Original work published in 1991).

Man, J. (2002). A história do Alfabeto. Como 26 letras transformaram o mundo Ocidental. (2nd ed.). (E. Zonenschain, Trad.). Ediouro. (Original work published in 2018).

Mendes, I. A. (2003). Matemática: ciência, arte e jogo. In M. C. Almeida, M. Knobb, M., & A. M. Almeida (Eds.). Polifônicas ideias: por uma ciência aberta. Editora Sulina, 2003.

Mendes, I. A. (2022). Usos da história no ensino da matemática: reflexões teóricas e experiências. (3nd ed.). LF Editorial

Mendes, I. A., & Silva, C. A. F. (2018). Problematization and Research as a Method of Teaching Mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(2), 41-55. https://doi.org/10.12973/iejme/2694

Moles, A. A. (2007). Sociodinâmica da cultura (M. W. B. Almeida, Trad.). Perspectiva (Coleção Estudos – Vol. 15). (Original work published in 1967)

Moles, A. A. (2012). A criação científica. (3nd ed.) Perspectiva. (Coleção Estudos – Filosofia da Ciência). (Original work published in 1957)

Vergani, T. (1991). O zero e os infinitos: uma experiência de antropologia cognitiva e educação matemática intercultural. Minerva.

Vergani, T. (1993). Educação Matemática - um horizonte de possíveis: sobre uma educação matemática viva e globalizante. Universidade Aberta.

Téléchargements

Publiée

2022-09-11

Métricas


Visualizações do artigo: 88     PDF (Español (España)) downloads: 83

Comment citer

Mendes, I. A. (2022). SOCIETY, CULTURE, AND COGNITION: INTERCONNECTIONS IN MATHEMATICS EDUCATION. PARADIGMA, 43(2), 870–897. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2022.p870-897.id1256

Numéro

Rubrique

Artículos